Cara dan Panduan Permohonan Guru Ganti

Cara dan Panduan Permohonan Guru Ganti
Guru ganti atau Kumpuan Guru Simpanan Kebangsaan (KGSK) ini biasanya akan diperlukan bagi memenuhi kekosongan sementara guru yang sedang bercuti atas sebab masalah kesihatan, bersalin, menyambung pelajaran, atau sebab-sebab lain yang berkaitan. Kelayakan minimun pemohon ialah SPM.

Saya kongsikan pengalaman saya untuk memohon jawatan guru ganti sementara menunggu panggilan ditempatkan di sekolah melalui saluran Bahagian Pendidikan Guru Malaysia. Mula-mula sekali kita perlu ke Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) di tempat kita nak mohon. Contohnya kalau nak sekolah dalam daerah Kota Bharu, mohonlah di PPD Kota Bharu di Jalan Telipot tu. Jangan pergi ke Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), sebab yang menguruskan guru ganti ialah pihak PPD.

Bila nak ke PPD tu sila siapkan beberapa dokumen yang diperlukan, contohnya:
  • Resume;
  • Salinan kad pengenalan;
  • Salinan surat beranak;
  • Salinan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM);
  • Salinan sijil-sijil atau dokumen pengiktirafan yang berkaitan;
  • Gambar Passport (1 keping).
Gambar passport tu diperlukan semasa kita mengisi borang yang akan diberikan oleh pihak PPD nanti. Semua salinan sijil dan dokumen yang hendak diserahkan tu pastikan disahkan terlebih dahulu. Sijil tak perlu nak berkepul-kepul, cukup untuk menunjukkan kelayakan kita untuk jadi guru ganti. Lepas dah siap semuanya, cuma tunggu panggilan daripada pehak mereka.

Muat turun Contoh Resume (Bahasa Melayu) yang boleh digunakan.

Jangan lupa kongsi bersama rakan:
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest


4 thoughts on “Cara dan Panduan Permohonan Guru Ganti”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *